Podsumowanie 1H 2024 roku w Grupie FERRO: utrzymująca się dobra efektywnośćna wymagającym popytowo rynku
- zysk netto dla akcjonariuszy jednostki dominującej w 1H 2024 wyższy o 11% r/r: 33,3 mln zł, EBITDA wyższa o 5% r/r: 56,0 mln zł i przychody Grupy na poziomie 379,3 mln zł (wobec 390,1 mln zł przed rokiem) – kontynuacja koncentracji na efektywności kosztowej biznesu
- wysoki poziom cash flow operacyjnego +72,9 mln zł, z przełożeniem na przejściowo znaczne obniżenie zadłużenia finansowego, dług netto obejmujący kredyty
i leasingi/EBITDA na poziomie 0,3x - sprzedaż zagraniczna z udziałem ponad 59% dzięki silnej pozycji Grupy w regionie, dywersyfikacji geograficznej i produktowej oraz postępującej sprawności organizacyjnej
- uchwalona dywidenda z zysku za rok 2023 w łącznej wysokości 67,1 mln zł, tj. 3,16 zł na akcję (dzień wypłaty: 10 października br.)
Grupa FERRO, wiodący producent i dystrybutor armatury sanitarnej i instalacyjnej oraz źródeł ciepła w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, wypracowała w 1H 2024 r. zysk netto dla akcjonariuszy jednostki dominującej w wysokości 33,3 mln zł, co oznacza wzrost o 11% r/r. EBITDA w 1H 2024 wyniosła 56,0 mln zł i była wyższa w ujęciu r/r o 5%, a skonsolidowane przychody sięgnęły 379,3 mln zł wobec 390,1 mln zł rok wcześniej. W samym 2Q 2024 roku Grupa osiągnęła 16,6 mln zł zysku netto dla akcjonariuszy j.d. (12,6 mln zł w 2Q 2023), 25,5 mln zł EBITDA (24,3 mln zł w 2Q 2023) i 179,9 mln zł przychodów (wobec 182,6 mln zł przed rokiem).
Wartość sprzedaży zagranicznej Grupy w 1H 2024 przekroczyła 224 mln zł (udział ponad 59% w przychodach ogółem; widoczny negatywny wpływ przeliczenia walut lokalnych na PLN). Przychody na rynku polskim wyniosły w omawianym okresie 155,3 mln zł. Sprzedaż Grupy
w segmencie armatury sanitarnej sięgnęła w 1H 2024 roku 187,6 mln zł i była nieznacznie niższa w ujęciu r/r. Sprzedaż segmentu armatury instalacyjnej wyniosła 122,9 mln zł (wobec 134,8 mln zł rok wcześniej), a segmentu źródeł ciepła była wyższa o 11% r/r i przekroczyła 60,0 mln zł. W wynikach 1H 2024 widoczny był pozytywny wpływ ograniczenia kosztów działalności, wynikający z postępującej efektywności Grupy w połączeniu z pewną stabilizacją cen surowców i transportu przy utrzymującej się wymagającej sytuacji popytowej w regionie.
– Pierwsze półrocze br. zakończyliśmy dobrymi w naszej ocenie wynikami finansowymi, przy czym poziom sprzedaży Grupy FERRO dość dobrze odzwierciedla nadal wymagającą sytuację popytową w regionie. Nastroje konsumenckie na poszczególnych rynkach mogą być do pewnego stopnia zróżnicowane, dlatego strategicznie stawiamy na dywersyfikację geograficzną, ale ogólne trendy makro – szczególnie w ujęciu średnioterminowym – pozostają raczej zbieżne i nie uległy w ostatnich miesiącach poprawie. Jednocześnie rynki nadal charakteryzują się zmiennością, jeśli chodzi o ceny surowców czy transportu, więc wciąż dużą wagę przykładamy do efektywności działalności FERRO, co przynosi pożądane efekty. Pomimo nieco słabszej obecnie koniunktury sukcesywnie realizujemy kluczowe inicjatywy strategiczne, dbając przy tym o stabilną, bezpieczną sferę finansową Grupy. Analizujemy potrzeby Klientów na poszczególnych rynkach, aby móc na bieżąco dostosowywać do nich naszą ofertę. Cieszy nas wzrost sprzedaży w segmencie źródeł ciepła – możemy powiedzieć, że po dużych zawirowaniach kotły gazowe, dzięki swojej atrakcyjności pod względem zarówno ekonomii, jak i ekologii, stopniowo wracają do łask i właśnie w obszarze techniki grzewczej wprowadzamy do oferty nowe rozwiązania, które spotykają się z dobrym odbiorem ze strony Klientów. Naszą ofertę źródeł ciepła na wybranych rynkach zagranicznych wspieramy kompleksowymi kampaniami promocyjnymi i edukacyjnymi. Z początkiem września rozpoczęliśmy takie działanie w Rumunii – mówi Wojciech Gątkiewicz, CEO, Prezes Zarządu FERRO. Sprawność operacyjna FERRO i bardzo dobre relacje z Kontrahentami pozwalają nam utrzymywać, a nawet wzmacniać pozycję konkurencyjną na kluczowych rynkach, co
z pewnością zaprocentuje, gdy koniunktura w regionie zacznie ulegać poprawie. Mocne fundamenty i konsekwentna realizacja strategii pozwalają nam także wywiązywać się z założeń polityki dywidendowej, nawet w wymagających biznesowo czasach – za niecały miesiąc wypłacimy Akcjonariuszom 67,1 mln zł w formie dywidendy, czyli 3,16 zł na akcję – dodaje Wojciech Gątkiewicz.
Dodatkowych informacji udziela:
Katarzyna Sadowska
CC Group sp. z o.o.
+48 697 613 020
Grupa FERRO jest jednym z największych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej producentów armatury sanitarnej i instalacyjnej oraz ekologicznych źródeł ciepła. W skład Grupy, której podmiotem dominującym jest FERRO S.A. wchodzą także: FERRO International sp. z o. o. (Polska), NOVASERVIS spol. s.r.o. (Czechy), NOVASERVIS FERRO Group SRL (Rumunia), NOVASERVIS FERRO SK s.r.o. (Słowacja), FERRO Hungary Kft. (Węgry), NOVASERVIS FERRO Bulgaria Ltd. (Bułgaria), Ferro Baltics UAB (Litwa) oraz Ferro Adriatica d o.o. (Chorwacja). W 2021 roku, w wyniku przejęcia kontroli do Grupy dołączyły TERMET S.A. i Tester sp. z.o.o. z siedzibą w Świebodzicach (połączone w 2023 r.), a w roku 2023 spółka Heating Polska sp. z o.o. z siedzibą w Koninie.
Siedziba Grupy (FERRO S.A.), montownia oraz centrum magazynowo – logistyczne znajduje się w Skawinie. Siedziba, zakład produkcyjny i centrum logistyczne Novaservis zlokalizowane są w Brnie i Znojmo (Czechy), a siedziba spółki Termet (połączyła się ze spółką Tester) oraz zakład produkcyjny i magazyn wysokiego składowania znajdują się w Świebodzicach.
FERRO S.A. – jest jednym z liderów branży sanitarnej i grzewczej na rynku polskim. Przedsiębiorstwo od 30 lat produkuje wysokiej jakości armaturę sanitarną i instalacyjną pod marką Ferro oraz elementy instalacji grzewczych pod własną marką Weberman.
Od 14 kwietnia 2010 roku Grupa FERRO jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych
w Warszawie.
FERRO S.A. zajmuje czołową pozycję w Polsce na rynku sprzedaży zaworów i drugie miejsce pod względem sprzedaży baterii. Przedmiotem jej działalności jest produkcja i sprzedaż armatury sanitarnej, instalacyjnej i grzewczej oraz wyposażenia sanitarnego pod własnymi markami: Ferro, Metalia, Titania, a także pod markami klientów Grupy.
NOVASERVIS spol. s.r.o.to spółka wchodząca w skład Grupy od 2011 roku, działająca na rynku armatury sanitarnej i instalacyjnej, a także lider pod względem wielkości sprzedaży baterii.
W Czechach i Słowacji jest jednym z najważniejszych producentów oraz wiodącym dostawcą wyposażenia sanitarnego.
TERMET S.A. jest dostawcą nowoczesnych urządzeń grzewczych – począwszy od etapu projektowania, poprzez wykonawstwo, profesjonalną dystrybucję oraz obsługę serwisową
– o ugruntowanej pozycji i uznanej marce.
Produkcja Grupy FERRO realizowana jest między innymi we własnym zakładzie Novaservis
w Republice Czeskiej. Spółka obsługuje rynek krajowy i zagraniczny w zakresie produkcji i handlu wyrobami instalacyjno-sanitarnymi opartymi na bazie współczesnej, europejskiej technologii
i organizacji pracy.
FERRO S.A. swoją silną pozycję na rynku zawdzięcza przede wszystkim dbałości o doskonałą jakość produktów. Utrzymanie wysokiego standardu produkcyjnego możliwe jest dzięki spełnieniu wymogów obowiązujących norm, utrzymaniu wysokich parametrów technicznych, bezpieczeństwa
i funkcjonalności. Wszystkie produkty firmy podlegają tym samym, niezwykle dokładnymi restrykcyjnym, procedurom weryfikacji jakości. Są kontrolowane na każdym stanowisku produkcyjnym. Nad prawidłowym przebiegiem procesów kontroli jakości czuwają wysoko wykwalifikowani inżynierowie odpowiedzialni za jakość i za certyfikację produktów. Audytorzy sprawdzają przestrzeganie procedur systemu zapewniania jakości. Należą do nich procedury określone
w normach serii polskich PN i europejskich PN-EN oraz procedury związane z Systemem Zarządzania Jakością.
Więcej informacji o Grupie FERRO na ferro-group.pl